DISINFACTS | Issue 1/2026

FORUM Potential for improvement in hygiene The topics of the next session included optimizing hand hygiene and innovative approaches to hand and surface hygiene. Dr Christoph Senges (HARTMANN SCIENCE CENTER) demonstrated in his presentation how surgical site infections can be automatically identified from routine data using an intelligent algorithm, making infection surveillance in hospitals more efficient. Next to take the floor was Peter Möri, an expert in infection prevention and hospital hygiene at the State Hospital Zurich, who spoke on the topic of ‘Medical disposable gloves – When routine replaces decision-making. A shift in perspective in clinical practice‘. Next, Dr Viktoria Kolbe (HARTMANN SCIENCE CENTER) presented the results of a simulation study by NOTIS e.V., which examined the durability of disinfected medical examination gloves following BLS and ACLS simulations. In ‘Invisible no more – Social media strategies to empower cleaning staff‘, Celine Bagban (Bogdol Gebäudemanagement Practical: Watch and listen to everything NOW! The HARTMANN SCIENCE CENTER Symposium is aimed at infection prevention specialists (IPC), IPC nurses, quality assurance staff, nursing service and operating theatre managers, and anyone interested in hygiene, disinfection, and infection prevention measures. Free participation was possible digitally via live stream – in German and English. If you did not have the opportunity to follow this year‘s event, entitled ‚Advancing hygiene with progress and responsibility‘, live, you can watch all the presentations at any time: https://www.hartmann-science-center.com/en/topissues/events/hsc-symposium-2026 Handschuhe an! Wann medizinische Einmalhandschuhe erforderlich sind Zum Schutz vor potenziell pathogenen Krankheitserregern Bitte beachten: Wann? Warum? Direkter Patientenkontakt Indirekter Patientenkontakt Blutentnahme Umgang mit nicht-intakter Haut Kontakt mit Sekreten Anwesenheit hoch infektiöser Pathogene Ausscheidungen/ Körperflüssigkeiten Handschuhe sind nötig, wenn das Risiko einer hohen Exposition mit Blut, Körperflüssigkeiten, Sekreten, Ausscheidungen oder kontaminierter Umgebung besteht. Bei Keimverschleppung durch Perforation und/oder Kontamination der Handschuhe ist ein Wechsel der Handschuhe indiziert. Handschuhtragen ersetzt nicht die Händedesinfektion. Handschuhkontakt mit dem eigenen Gesicht/Haar vermeiden. 1 2 3 Umgang mit endokavitären Sonden Reinigung/Desinfektion kontaminierter Oberflächen* Umgang mit infektiösem Material/Chemikalien* Umgang mit med. Abfall* Unnötiges Handschuhtragen ... Weitere Tätigkeiten: Blutzuckermessung, Platzieren nicht-invasiver Beatmungsgeräte und der Sauerstoffkanüle, Patienten baden, ankleiden, waschen*, eincremen*, kämmen, rasieren, Patientenpositionierung, Pflege von Augen/Ohren (ohne Sekrete), Gefäßmanipulationen (ohne Blutfluss), Verteilen/Einsammeln von Essenstabletts, orale Medikamentengabe, Bettwäschewechsel/Bettenrichten u.a. *ausgenommen Anogenitalregion sowie antimikrobielle Waschungen Quellen: 1. RKI, Epid Bull 2024;10:6-9. 2. WHO (2009) Glove Use Information Leaflet. 3. Fuller et al. (2011) ICHE, 32(12):1194-9. Handschuhe aus! Wann medizinische Einmalhandschuhe nicht erforderlich sind Wann nicht? Handschuhe sind nicht zwingend nötig, wenn kein Risiko einer hohen Exposition mit Blut, Körperflüssigkeiten, Sekreten, Ausscheidungen oder kontaminierter Umgebung besteht. Warum nicht? Direkter Patientenkontakt Otoskopie Verabreichung i.d., s.c. und i.m. Injektionen (z. B. Impfen) Patientenwaschung* Auskultation Messung von Blutdruck, Temperatur, Puls ... verschlechtert die Händehygiene Compliance und trägt so zur Verbreitung nosokomialer Infektionen bei. ... verschlechtert die zwischenmenschliche Beziehung. 1 2 ... führt zu Hautschäden durch feuchte Kammern. 3 ... erhöht das Aufkommen von überflüssigem Abfall. 4 Weitere Tätigkeiten: Epidemie oder Notfallsituation, PVK-Anlage und -Entfernung, Absaugen nicht-geschlossener Endotrachealschlauch-Systeme u.a. *Chemikalienbeständigkeit getestet nach EN ISO 374-1 und -2, EN ISO 374-4 und -5, EN 16523-1, ausgewiesen als Personal Protective Equipment nach PPE Regulation (EU) 216/425 und EN ISO 21420. Quellen: 1. RKI, Epid Bull 2024;10:6-9. 2. WHO (2009) Glove Use Information Leaflet. Indirekter Patientenkontakt Anreichen von Essen/ Getränken Dokumentations- aufgaben Bewegen von Patientenbetten Bedienung elektronischer Geräte Rollstuhl schieben Hinweis: PPE-Verordnung beachten. Recordings now available! GmbH, Hamburg) demonstrated how social media can support the work and image of cleaning staff. New approaches to infection prevention In the final part of the event, Lucas Thummer, an infection prevention and hygiene expert from St. Johann District Hospital in Tirol, demonstrated the potential of artificial intelligence for infection prevention in clinical settings (‘From hand hygiene to timely surveillance support: AI-assisted HAI analysis in hospitals – On-Premise, GDPR-compliant, practice-oriented’). Dr Viktoria Kolbe (HARTMANN SCIENCE CENTER) presented the ‚Requirements for modern alcohol-based hand rubs‘. Prof Dr Johannes Knobloch from the University Medical Centre Hamburg-Eppendorf provided practical insights into how the Phase 3 testing methods for surface disinfection can approximate realworld application conditions. Dr Konstantin Altrichter, founder and physician at the medical device manufacturer daisygrip GmbH in Kavelstorf, then highlighted the hygiene challenges involved in the reprocessing of blood pressure cuffs. Dr. Christoph Senges Prof. Dr. Jonas Schmidt-Chanasit Lucas Thummer Dr. Marco Krewing Peter Möri 9

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